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Nature’s fury


    Installation
    Found objects, plants, human, etc.
    2011

    Natur’s Fury An altar-like space, made of wires, neon lights and framed computer monitors; at the center of a huge shelf with two storage spaces: on the lower shelf, the two monitors and neon lights, on the upper shelf various objects: a plant, stuffed animals, some books about art-theory, a lying human body who’s pulse is measured by a cardiogram, some bones, a metal grid, a papier mâché of a Mexican figure (of death), an old gearbox, a mirror, a garden gnome made out of styrofoam®, a robot’s part, an analogue tachometer, some stuffed toys…

    This work questions the definition of nature and can be interpreted on different layers,. One of the concepts of “nature“ corresponds to the postcolonial discourse in which nature stands in opposition to “culture“ as an instrument of power and of classification and production of knowledge in modernity.

    The term “Nature’s Fury is a personification of empowerment as a promoter for present-day forms of repression. Bruno Latour developed the “Akteur-Netzwerk-Theorie“ (Actors Network Theory, ANT) together with Michel Callon and John Law, where they defined nature as a relationships network between Actors:

”With the “Actor” concept coined by Latour, are not longer exclusively persons meant, but all units to which an action potential is attributed. However, this action is not a fixed characteristic inherent just to human beings. Rather the properties of the actans are defined only by their network-like association”.

    Through the placement of the objects (alive, dead, artificial or deriving from a natural origin) arise actions of similar characteristics: the human as an object, an object that “talks“ by the means of its use. A reference to the traditional definitions of political Ecology.



    „Mit dem Begriff des „Akteurs“ sind nicht mehr ausschließlich Menschen gemeint sondern sämtliche Einheiten, denen ein Handlungspotential zugeschrieben wird. Diese Handlungsfähigkeit ist jedoch kein feststehendes Merkmal, das menschlichen oder nicht menschlichen Wesen innnewohnt. Vielmehr werden die Eigenschaften der Aktanten erst durch ihre netzwerkartige Assoziation definiert“.

    ...„Demokratie lässt sich nur denken, wenn die mittlerweile geschleifte Grenze zwischen Wissenschaft und Politik ungehindert überquert werden kann, um eine Reihe neuer Stimmen der Diskussion hinzuzugesellen, die bisher unhörbar waren: die Stimmen der nicht-menschlichen Wesen. (...)Wenn man den Diskussionsbegriff verwendet und ihn allein auf die Menschen beschränkt, ohne zu bemerken, dass es Millionen subtiler Apparaturen gibt, durch die neue Stimmen ihren Diskussionsbeitrag leisten können, so schneidet man sich durch Vorurteil vom wunderbaren Vermögen der Wissenschaften ab.Die Hälfte des öffentlichen Lebens ist in den Laboratorien zu suchen. (...)

    Bruno Latour. Das Parlament der Dinge: Für eine politische Ökologie (suhrkamp taschenbuch wissenschaft). 2001

    natur's fury installation

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